vrijdag 24 januari 2014

Melbourne, Australië: over crappy hotels en arty steegjes

Terwijl een jong meisje naast me aan iemand die ze niet kent vertelt hoe groot het hoofd van haar vader is, typ ik mijn eerste blog over Australië. Een beetje verdrietig was ik wel, toen ik na twee-en-een-halve maand Nieuw-Zeeland met haar prachtige natuur en superlieve mensen moest verlaten. Maar de herinnering alleen al is zo geweldig. En ik heb er veel mogen leren.
Nieuw avontuur Australië begon minder goed met een crappy hostel. Kleine kakkerlakken lopen over de eettafel, er is geen airco, veel kamers hebbem geen ramen, het is er vies en in de 12 bed dorm waarin ik de eerste 4 nachten sliep zitten super asociale mensen. Lichten aan om half 1 's nachts terwijl ze zien dat er al mensen slapen, hardop praten en lachen, alcohol in de kamer.... gelukkig maken de andere mensen veel goed. Ook fortuinlijk is dat ik nu een 4 bed dorm heb voor de komende 2 nachten. Vannacht heb ik meteen al beter geslapen:)
En nu positief: Melbourne is top en inspirerend. De Botanical Gardens zijn prachtig, de mensen vriendelijk, de architectuur, sfeer en allerlei artsy straatjes en galleries zijn heerlijk om, te ontdekken. Ook de rivier en live muziek overal zijn super. Er is een graffity street, die continu aan verandering onderhevig is, met diverse graffity artists in even zovele stijlen. Ik blijf hier mijn camera tevoorschijn toveren. Door de Nederlandse Nadia werd ik gevraagd mee te gaan op een dagtripje: The Great Ocean Road. Om half 8 werden we door een busje opgehaald en om 21.30 waren we terug bij het hostel. Supermoe maar een ervaring rijker. Wat een dag! We hebben de prachtige 12 Apostels gezien, rotsformaties die uit de Oceaan omhoog piepen. Ook de stranden waren supermooi en we hebben zelfs koala's en knalrodepapegaaien gezien in de bomen. Wat een prchtdieren. En die koala's, zo schattig! De mensen in de bus waren allemaal erg leuk en de chauffeur wist waar hij over sprak en voorzag ons van allerlei saillante details over de plaatsen die we bezochten.
Gister hebben Nadia en ik een relax dagje gepakt. We struinden wat rond, ontdekten leuke straatjes en zijn die avond tennis (Australian Open) gaan kijken op het Federation Square, waar half Melbourne zich verzameld leek te hebben. Wat een spannende kwartfinale tussen Nadal en Federer. Hoewel ze aan elkaar gewaagd waren - ja dat zag ik als leek zelfs -, kwam Nadal als terechte winnaar uit de bus. Ik ben geen sportsfan, maar deze ervaring vond ik echt bijzonder. Daarnaast was Nadal's gezicht toen hij won onbetaalbaar. Met de stad als decor, was dit een unieke ervaring.
Vandaag en morgen ben ik nog in Melbourne en maandag reis ik per bus verder naar Sydney. 14 uur lang, welteverstaan. Ach, het uitzicht zal vast prachtig zijn, dus al een ervaring op zich. Hoop ik;)

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten